Direktørens vision: Vi står midt i et stort, grønt skifte
MC emballage A/S
MC emballages direktør Peder Eriksen mener, at der er stort potentiale for bæredygtighed i emballageindustrien.
Peder deler blandt andet sine tanker omkring teknologien, miljøtendenser og greenwashing.

I disse år gennemgår emballage-industrien en markant transformation, hvor bæredygtighed og genanvendelse for alvor er kommet højt på dagsordenen. MC emballages direktør Peder Eriksen har set denne udvikling med egne øjne i løbet af sine 30 år i branchen. For ham er det tydeligt, at branchen står ved en skillevej.
”For 30 år siden snakkede man kun om kvalitet og pris. Miljø fyldte sjældent mere end en bisætning. Men de seneste par år, er miljø blevet det første og nogle gange det eneste, vi bliver spurgt om. Det tager jeg som et tegn på, at grønne alternativer vil blive enormt efterspurgt i fremtiden,” siger Peder Eriksen, som nu har blikket stift rettet mod at leve op til omverdenens forventninger om bæredygtighed.
”I lang tid har den normale tilgang været, at man bare kunne brænde emballagen af, når man har brugt den, men det er ved at ændre sig. Alle virksomheder – også MC emballage – skal leve op til FNs Verdensmål om bæredygtighed, og det skaber en kædereaktion langt ned i produktionsleddene,” siger Peder Eriksen.
Laminater er no-go
I Danmark er den officielle målsætning, at mængden af emballage, der bliver genanvendt, skal vokse fra 55 til 65 procent i 2030, og allerede i 2025 vil nye EU-regler give emballageproducenter et øget ansvar for genanvendelsen af plastik og pap.
Ifølge Peder Eriksen er problemet blot, at forbrugerne i mellemtiden er blevet forvænt med at benytte bekvemmeligheds-produkter, som ikke egner sig til genanvendelse. Eksempelvis er mange juice-plastikflasker, slikposer og skruelåg på mælkekartoner sammensat af forskellige typer plastik, der er langt mere besværlige at genanvende, da de forskellige fraktioner skal adskilles efter brug.
”Vi står midt i et stort, grønt skifte, hvor det er vigtigt, at vi genanvender mere emballage, og derfor er sammenlimede laminat-løsninger et no-go. Jeg tror, vi skal tilbage til rødderne og bruge simplere materialer, som kan sorteres og genanvendes. Emballage vil altid have sin berettigelse. Man skal bare håndtere den korrekt efterfølgende,” siger Peder Eriksen.
Teknologiske fremskridt
Selvom emballage-industrien ofte kritiseres for ikke at være klimavenlig, er det et veldokumenteret faktum, at emballage udgør en meget lille del af det samlede ressourceforbrug af eksempelvis fødevarer. Faktisk sikrer emballagen, at fødevarer holder sig friske markant længere, hvilket nedsætter madspild, som er en af de værste syndere i klima-regnskabet (http://www.fao.org/3/i3347e/i3347e.pdf). Dette faktum hæmmer dog ikke Peder Eriksens tro på, at MC emballage skal blive endnu grønnere i fremtiden.
”Vi er nødt til at gøre mere for, at emballage bliver brugt på fornuftig vis ved at nedbringe materialeforbruget mest muligt og fokusere på at genanvende materialerne,” siger Peder Eriksen og tilføjer, at teknologien allerede er nået langt:
”Engang var det en verdenssensation, hvis man kunne lave en strækfilmsfolie på seks lag. I dag taler vi om at lave 60 lag. Og vores bølgepap bruger 50 procent mindre CO2 nu end for få år siden. Det viser, at mange af de kendte processer er blevet forædlede og mere effektive,” siger han.
Forbrugere skal stemme med fødderne
I sidste ende vil det være forbrugerne og politikerne, der bestemmer, hvor hurtigt det kommer til at gå med at øge bæredygtigheden på emballage. Men det kræver en anderledes bevidstgørelse om, hvilke former for emballage, der er gode for miljøet.
”Det politiske system skal gøre genanvendelse mere forståeligt for den menige forbruger. Hvis man ikke ved, hvad man skal gøre, eller man bliver snydt af greenwashing, så mister man jo gejsten til sidst. Vi skal indrette vores systemer, så det bliver enkelt for forbrugerne at forstå og nemmere for os alle at stemme med fødderne,” siger Peder Eriksen.
I dag har MC emballage et stort sortiment af emballager med miljøet i tankerne og et endnu større netværk af producenter, der sikrer, at produkterne lever op til behov for miljørigtig emballage. Hvis du har brug for et grønnere alternativ til din nuværende emballage, så står vores eksperter altid klar til at hjælpe dig med at finde det rigtige match.
