Emballagetryk: Sådan opnår du det bedste resultat

Ønsker du at brande din virksomhed eller nå ud til din slutbruger med et budskab, så er emballagetryk ofte en relativ billig måde til at opnå netop det.

IMG_9449

Dine emballager når ofte ud til rigtig mange, derfor kan der være en enorm god brandingværdi i tryk på emballager. Men tryk kan også være med til at understøtte den gode kundeoplevelse og formidle et budskab, for eksempel om korrekt håndtering, udpakning og ibrugtagning eller information og varedeklaration.

 

Hvad kan lade sig gøre?

Tryk er muligt på langt de fleste emballager, men forskellige emballagetyper, og ikke mindst overflader, sætter forskellig begrænsning for trykket. Derfor er det enormt vigtigt at være afstemt, så ønsker og krav til tryk rent faktisk kan indfris. En af de ofte anvendte trykmetoder indenfor emballagetryk er flexotryk.

 

Her gennemgår MC emballages rådgiver Lars Elvig, hvad du kan forvente af flexotryk, og kommer med råd til, hvad du selv kan gøre for at opnå det bedste resultat, der matcher dine forventninger.

 

Flexotryk er en højtryksmetode, hvor der kan trykkes flere farver i én arbejdsgang, typisk op til 4 farver, afhængig af maskinen. Trykningen sker på maskiner, som ved hjælp af såkaldte polymerklicheer påfører trykfarven på emballagen. Polymerklicheen er et gummimateriale, som er fleksibelt og udvider sig en smule, når det udsættes for tryk.

Meget afhængig af det materiale, som trykket påføres, f.eks., hvor sugende det er eller hvor fleksibelt det er, så kan materialet arbejde med eller imod gummiklicheen.

Da der laves en kliche per farve og hver kliche sidder på en trykcylinder, så kan der ved flerfarvet tryk opstå pasningsfejl, specielt hvis trykket er udformet, så farverne ligger tæt op ad hinanden. Derfor øges risiko for pasningsfejl ved brug af flere farver og er afhængig både af materiale og kompleksiteten af trykket.

 

”Fordelen ved flexotryk er, at det er en hurtig og effektiv trykmetode, og så er den velegnet til store oplag. Blandt andet vælger mange at trykke firmalogo, webadresse, QR- og stregkoder på deres emballage,” siger Lars Elvig og fortsætter:

 

”Ved flexotryk arbejdes der som oftest med færdig blandede farver efter pantone eller ral skalaen.

Trykningen af opgaver med mange farveforløb, f.eks ansigter og fotorealistiske motiver kan derfor være problematiske. Her vil man som oftest anvende digital tryk eller offset tryk, hvor der arbejdes med de 4 grundfarver som blandes digitalt (cmyk)”.

 

De anvendte farver ved flexotryk er vandbaserede, lugtfri og hurtigtørrende. Derfor egner de sig godt til forskellige emballagetyper såsom bølgepap, etiketter, papirsposer og plastfilm.

 

Sådan opnår du det bedste resultat

For at sikre, at trykresultatet lever op til dine ønsker og forventninger, anbefaler Lars Elvig, at du gør dig en række overvejelser, inden trykprocessen sættes i gang:

 

”Forbered et detaljeret oplæg, som vi kan tale ud fra: Hvor detaljeret er dit tryk og hvad er dine forventninger til resultatet? Hvor mange farver skal der trykkes med og hvor stort skal trykket være? Trykkets placering og retning samt om der skal trykkes helt til kant eller sågar over foldninger? Jo mere bevidst du er om dine ønsker og behov, des nemmere er det for os at matche dem. Heldigvis står vi altid klar til at rådgive dig hele vejen gennem processen, så vi sammen opnår det bedste resultat”.

 

Vil du vide mere om, hvordan du opnår det bedste resultat med emballagetryk eller ønsker du viden om andre trykmetoder? Så er der masser af inspiration at hente på her, eller du kan kontakte en af vores dygtige produktspecialister på tlf: 86213299

Kontakt os
Skriv til os og vi vil vende tilbage hurtigst muligt.
Relaterede indlæg
  1. Vi udvider vores sortiment af E-handelkasser

    Med E-handelkasser bliver pakning hurtig og nem som en leg. Og med vores udvidede sortiment bliver det nu endnu lettere at finde en E-handelskasse som passer til lige netop dit behov

    e_handels_kasser
  2. Skab mere plads på bundlinjen og klimakontoen med en bedre strækfilm

    Skal din strækfilm være grøn, højteknologisk eller ultratynd?

    Hos MC emballage afspejler vores sortiment af strækfilm hele tiden nyeste produktudvikling. Nye kvaliteter giver din virksomhed mulighed for at skabe mere plads på bundlinjen og overskud på klimakontoen, uden at gå på kompromis med pakningen.

    Forbrugernes stigende bevidsthed om klima og miljø betyder, at de fleste leverandører oplever et stigende incitament til at belaste miljøet mindre. Hos MC Emballage støtter vi op om denne mission. Derfor har vores specialister gjort det muligt for vores kunder at komme et skridt længere på vejen mod klimaindsatsten med et udvalg af bæredygtige strækfilm, der i nogle tilfælde også er en stor fordel for pengepungen.

    IMG_9487_1
  3. Økologihavens kasserejser strømliner produktionen

    Økologihaven ApS / Rosborg Krydderurter A/S

    Da salget af økologiske krydderurter eksploderede, valgte Økologihaven at strømline sin produktion med en kasserejser fra MC emballage.

    Læs den gode historie her.

    _kologihaven
  4. Innovativ papmakulator sætter fart på den grønne omstilling hos Triscan

    Triscan A/S

    Fremtidens lagerhaller er fulde af grønne gevinster og store besparelser. Triscan greb mulighederne med en ny papmakulator fra MC emballage, som sætter fart på virksomhedens grønne omstilling.

    Triscan
Udregn fragt
Din bestilling er overskredet den maksimale størrelse for levering med GLS.



Du har stadig mulighed for at gå til kurven, ændre din ordre og opfylde kravene for GLS forsendelse.
Udregn leveringspris:

Fri levering ved ordrer over kr. 1500 ex. moms.

Vi anvender en automatisk fragtberegner, der kalkulerer prisen ud fra den samlede volume. Systemet er ret komplekst og der kan i enkelte tilfælde ske fejl i beregningen. Hvis du mener at beregningen af fragten på din bestilling er forkert, vil vi meget gerne kontaktes.